Pomóż poczęciu

Na co zwrócić uwagę, planując ciążę?

Kiedy mamy ten komfort planowania ciąży, warto świadomie przygotować do tego swoje ciało. Przecież przez 9 miesięcy ma być czyimś bezpiecznym domem:)

Witaminy dla przyszłych rodziców

Właściwa suplementacja przed zajściem w ciążę jest oczywistością. O kwasie foliowym odpowiadającym za prawidłowy rozwój cewy nerwowej dziecka wiadomo też nie od dziś. Najlepiej, by minimum 3 miesiące przed planowym poczęciem kobieta regularnie przyjmowała witaminę B9. Okazuje się, że witamina ta ma wpływ także na jakość plemników i ich żywotność.. Troska o dobre parametry nasienia jest sprawą kluczową przy staraniach.

B9 naturalnie występuje np. w brukselce, fasolce, marchewce, szparagach, sałacie, szpinaku, jednak łatwo o jej niedobory.

Docelowo kobiety planujące ciążę powinny przyjmować dzienne 4 mg kwasu foliowego ( w ciąży nawet 6 mg, o ile lekarz nie zaleci inaczej, np. kobiety ciężarne z padaczką), a mężczyźni 6mg.

Odpowiednio wczesne odstawienie antykoncepcji hormonalnej

Kobiety stosujące pigułki antykoncepcyjne powinny po ich odstawieniu odczekać ze staraniami o ciążę minimum 3 cykle miesiączkowe. Cykle, nie miesiące. Organizm musi powrócić do właściwej sobie gospodarki hormonalnej, by być gotowy na zapłodnienie. Powrót płodności to rzecz indywidualna, w zależności od tego, jak długo była przyjmowana antykoncepcja hormonalna.

W przypadku usunięcia wkładki wewnątrzmacicznej należy odczekać min. pół roku, zarówno ze względu na hormony, jak i miejscowy stan zapalny macicy. By szczęśliwie dokonała się implantacja zapłodnionej komórki jajowej, endometrium musi odzyskać właściwy sobie rytm przyrostu i złuszczania.

Podstawowe badania krwi

Kluczowym hormonem przy planowaniu ciąży jest progesteron. Dopóki ok. 12 tygodnia ciąży nie wykształci się łożysko, to on warunkuje utrzymanie ciąży. W wielu wypadkach poronienia w 1. trymestrze ciąży wynikają z genetycznych wad rozwojowych, ale także z powodu za niskiego poziomu progesteronu. Ginekolodzy coraz częściej profilaktycznie przepisują luteinę na podtrzymanie ciąży. Warto przed ewentualnym poczęciem oznaczyć ten hormon na podstawie prostego badania krwi.

Regularne prowadzenie obserwacji własnego organizmu pozwala mieć poziom progesteronu pod stałą kontrolą, co jest istotne zwłaszcza w okresie starań, planowania ciąży i jej pierwszych tygodni.

Twój indywidualny rytm płodności

W sieci jest mnóstwo tzw kalendarzy płodności. To mininarzędzie potrzebuje tylko daty miesiączki i podania długości trwania cyklu. Prawidłowy kobiecy cykl może mieć od 21 do 35 dni i nie sposób uwzględnić to w takim kalkulatorze. Aplikacje sugerują, że owulacja wypada 14 dni przed kolejną miesiączką. Przy założeniu, że kobieta ma cykl regularny, owulacja może wypaść od 11 do 17 dni przed okresem. Stąd prognoza owulacji na podstawie kalkulatora dla niektórych kobiet będzie za wczesna, a dla niektórych opóźniona. Faza estrogenowa u kobiet miesiączkujących regularnie też ma zindywidualizowaną dynamikę, stąd bez właściwych obserwacji celujemy w terminy, nie w rzeczywistą owulację… Aby rozpoznać czas maksymalnej płodności i uchwycić czas owulacyjny, najlepiej nauczyć się umiejętnego monitorowania fazy płodności i rozwoju fazy estrogenowej.